دانستنی های جدید در مورد فولیک اسید و فولات

دانستنی های جدید در مورد فولیک اسید و فولات
در بین تمام ریزمغذی های مورد نیاز بدن، به نظر می رسد به فولیک اسید آنطور که باید و شاید توجه نمی شود. بدون مصرف فولیک اسید کافی توسط مادران، بخش هایی از لوله عصبی ممکن است در طول رشد و نمونه جنین دچار نقص شود. این قضیه می تواند در هر جایی از بدن از مغز گرفته تا انتهای نخاع اتفاق بیفتد. لوله های عصبی ساختارهای استخوانی یا بافت های نرمی هستند که نخاع ظریف را احاطه کرده و از آن محافظت می کنند.

تحقیقات نشان داده اند نقص های لوله عصبی با مصرف مقدار کافی فولیک اسید تا حد 50 درصد کاهش پیدا می کنند. خدمات بهداشت عمومی امریکا توصیه کرده است تمام زنانی که توانایی باردار شدن دارند روزانه 400 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند. همچنین برد موسسه پزشکی غذا و تغذیه توصیه کرده است که مقدار مجاز فولیک اسید در زنان باردار 600 میکروگرم در روز است.

اما نکته مهم این است که اهمیت وضعیت فولات بدن در پشت پیشگیری از ناهنجاری های مادرزادی نقص لوله عصبی پنهان مانده است. فولات یک ریزمغذی بسیار مهم برای تکرار و تقسیم سلولی، پیشگیری از نوعی کم خونی به نام کم خونی مگالوبلاستیک، که با اندازه بزرگتر و تعداد کمتر گلبول های قرمز در ارتباط است، خستگی و تنگی نفس است. همچنین یافته های جدید در مورد فولات نشان از موارد زیر نیز دارد:

1-فولات و سلامتی قلبی عروقی
تحقیقات نشان داده اند مصرف کم فولات با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی در ارتباط است. منابع غذایی که فولات بیشتری دارند می توانند خطر حملات قلبی، شوک و بیماری عروق کرونر را کاهش دهند. همچنین مشخص شده است که خود فولیک اسید می تواند عملکرد اندوتلیال را بهبود بخشد.

2-فرم های مختلف فولات و ژنتیک

فولات به اصطلاح چتری برای گروهی از ترکیباتی است که خصوصیات فولیک اسید را دارند. فولیک اسید مشتق سنتزی استفاده شده در فرایندهای غنی سازی و مکمل های استاندارد است. سایر فرم های سنتزی شامل فولینیک اسید و لوومفولیک اسید (levomefolic acid) است. فرم های سنتزی تا زمانی که در بدن به فولات تبدیل نشوند هیچ فعالیت بیولوژیکی ندارند. در واقع فولات فرم فعالی است که معمولا در منابع غذایی موجود است. همتاهای سنتزی فولات از خود فولات بیشتر قابل جذب هستند اما برای فعال سازی آنها یک فرایند دو مرحله ای در بدن نیاز است.

نزدیک به 32 درصد افراد در برخی مناطق بصورت ذاتی یک جهش ژن دوتایی در آنزیم 10،5-متیلن تتراهیدروفولات ریداکتاز دارند. این آنزیم همان آنزیمی است که یک مرحله مهم در فرایند فعال سازی را اجرا می کند. افرادی که این جهش دوتایی در ژن آنزیم فوق را دارند تا 65 درصد کاهش در فعالیت این آنزیم دارند. این جهش مرسوم با کاهش سطح فولات در گلبول های قرمز در ارتباط است. همچنین این جهش با افزایش سطح هموسیستئین نیز در ارتباط است. اینها موضوعاتی است که باعث می شود شما اکنون فولات را بشناسید!

در پایان بهتر است این موضوع را بدانید. سبزیجات برگ سبز، سبزی های سالاد و اسفناج مهمترین منابع فولات هستند. اما سبزی های یخ زده و پخته شده فولات خود را تا حد زیادی از دست می دهند. در بین غذاها نیز جگر مرغ مهمترین منبع فولات است.



منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Folic Acid Awareness: Heart disease, gene mutations and supplementation

Inland naturopathic medical center, February 8, 2017..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، فولیک اسید، فولات، نقص لوله عصبی، بارداری، بیماری های قلبی عروقی، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصور"

بسته های ویژه خبری را دنبال کنید : اسید فولیک بارداری سلامت قلب

پیشنهاد خواندنی

اثر مکمل های بارداری بر غلظت ویتامین ها و کیفیت شیر مادر مشاهده
اثر مکمل های بارداری بر غلظت ویتامین ها و کیفیت شیر مادر