بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

شواهد علمی بر کارایی گل راعی در درمان افسردگی

شواهد علمی بر کارایی گل راعی در درمان افسردگی
گل راعی یا گل شهناز (نام علمی: Hypericum perforatum)، گیاهی علفی و پایا از تیره هیپریکاسه (Hypericaceae) است که معمولاً به صورت خودرو در میان کشتزارهای گندم و ذرت یافت می‌ شود.

امروزه در اروپا و امریکا داروهای گیاهی تهیه شده از گل راعی در سرتاسر هر کشوری قابل خریداری است و برای درمان اختلالات متنوعی از آن استفاده می شود. حتی محصولات دارویی گل راعی در برخی کشورهای اروپایی توسط پزشکان نیز تجویز می شود.

یکی از مهمترین ویژگی های این گیاه خواص ضدافسردگی آن است. مطالعات علمی بسیار زیادی در مورد اثرات ضدافسردگی آن گزارش شده است. اما اینکه کارایی این گیاه در درمان افسردگی واقعا چقدر است هنوز مورد سوال است.

در مطالعه ای که در سال 2001 انجام شد، مرور جامعی بر تحقیقات انجام شده در این راستا انجام شد تا بتوان اطلاعات دقیق تری در مورد اثرات ضدافسردگی گل راعی کسب کرد. این مطالعه نشان داد درمان افسردگی با گل راعی، یک روش درمانی بسیار قوی برای افسردگی در مقایسه با افرادی است که دارونما مصرف کرده باشند. اما هنوز تعداد مطالعاتی که کارایی آن را با داروهای ضدافسردگی استاندارد مقایسه کنند بسیار کم است. در این مطالعات اندک مشاهده شده است که کارایی آن با داروهای استاندارد ضدافسردگی تقریبا هم سطح است.

 در مطالعه بالینی دیگری، اثرت درمانی عصاره گل راعی بر روی کودکان زیر 12 سال که دارای علائم افسردگی بودند مورد آزمایش قرار گرفت. در این تحقیق، 101 کودک به مدت 4 تا 6 هفته مورد آزمایش قرار گرفتند. دوز های مختلفی از 300 تا 1800 میلی گرم در روز از عصاره گل راعی بر روی آنها بررسی شد.

نتایج بررسی های این گروه  نشان داد که میزان تاثیراتی که بصورت خوب و عالی دسته بندی شده بود پس از 2 هفته در 72 درصد افراد، پس از 4 هفته در 98 درصد افراد و پس از 6 هفته در 100 درصد افراد مشاهده شد. همچنین در این مطالعه هیچ عوارض جانبی با مصرف عصاره گل راعی در کودکان مشاهده نشد.

این یافته های علمی بخوبی تاییدکننده اثرات ضدافسردگی عصاره گل راعی است. اما مطالعات علمی بیشتری در این راستا همچنان مورد نیاز است. به عنوان مثال هنوز مکانیسم دقیق فعالیت ضدافسردگی آن مشخص نیست. مطالعات بعدی باید در راستای مقایسه کارایی آن با داروهای ضدافسردگی جدید مثل مهارکننده های انتخابی سروتونین باشد. همچنین این تحقیقات می تواند بر روی گروههای خاص و بر روی انواع مختلفی از افسردگی انجام شود. علاوه بر این، اثرات و ایمنی آن در بلند مدت نیز باید بررسی شود.




منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

A systematic review and meta-analysis of Hypericum perforatum in depression: a comprehensive clinical review


..


مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد