بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

جوان ماندن پوست

یکی از شایع ترین علت های مراجعه به کلینیک های پوست ، استفاده از روش هایی است که به جوان ماندن پوست ، طراوت و شادابی آن کمک می کند. همانطور که می دانید مهم ترین عواملی که باعث جوانی، سفتی و استحکام پوست می شوند، رشته هایی از جنس پروتئین به نام کلاژن و الاستین هستند.

این رشته ها توسط سلول های فیبروبلاست در لایه درم پوست ساخته می شوند . سفتی و استحکام پوست به دلیل وجود کلاژن و خاصیت ارتجاعی آن ناشی از الاستین است.هرگونه تغییری در میزان و کیفیت این رشته ها سبب چروک و افتادگی پوست می گردد.

از دیگر عواملی که در قوام پوست نقش دارد و تمام اجزا درم را در کنار یکدیگر نگه می دارد، ماده زمینه ای یا ماتریکس می باشد که از گلیکوزامینوگلیکان ها تشکیل شده است .سر دسته این ترکیبات اسید هیالورونیک است که یک پلی ساکارید بوده و علاوه بر حفظ قوام پوست باعث جذب آب و افزایش رطوبت پوست می گردد.

با افزایش سن از یک سو و تغییرات هورمونی از سوی دیگر میزان ساخت کلاژن و الاستین کاهش می یابد . از طرف دیگر عوامل آسیب رسان دیگری نظیر آفتاب، آلودگی، دود سیگار، الکل، استرس، بی خوابی و ... با تولید رادیکال آزاد در پوست سبب تخریب و شکسته شدن رشته های کلاژن و الاستین می شوند و به این ترتیب علایم پیری به صورت چروک و افتادگی بروز می کند.

بنابراین برای کند کردن روند پیر شدن پوست باید هم به ساخت بیشتر کلاژن و الاستین کمک کرد و هم از فعالیت رادیکال های آزاد که مولکول های پر انرژی، ناپایدار و مخربی هستند جلوگیری نمود. تنها راه افزایش ساخت کلاژن و الاستین تحریک فیبروبلاست به فعالیت بیشتر است . برای فعال تر کردن فیبروبلاست ها راه های متعددی وجود دارد .یکی از آنها رساندن مواد اولیه بیشتر به این سلولها برای ساخت کلاژن و الاستین است .

مطالعات نشان می دهد در کودکانی که دچار سوء تغذیه به ویژه از نظر پروتئین هستند در کنار سایر علائمی که دارند ، خشکی، افتادگی و شل شدگی پوست قابل مشاهده است و این کودکان پیرتر از هم سن و سالان خود به نظر می رسند.با بهبود تغذیه و رفع علائم ناشی از سوء تغذیه، وضعیت پوست این کودکان نیز بهبود می یابد .

پس می توان نتیجه گرفت تغذیه مناسب از نظر پروتئین به حفظ جوانی پوست کمک می کند. چرا؟ چون فیبروبلاست برای ساخت کلاژن و الاستین به مواد اولیه که همان اسید های آمینه ( واحد های سازنده پروتئین ) هستند نیاز دارد و رژیم غذایی مناسب می تواند اسید های آمینه مورد نیاز را تامین کند.

در میان انواع پروتئین در رژیم های غذایی پروتئین های با منشا دریایی ( ماهی ، میگو و جلبک دریایی) و پروتئین های گیاهی خاص ( گندم ، برنج ، کنجد) تاثیرات بهتری دارند.به زبان ساده ما باید به اندازه کافی پروتئین بخوریم تا فیبروبلاست های پوستمان بتوانند به خوبی کلاژن و الاستین بسازند.لازم به ذکر است از دیگر اثرات بالا رفتن سن کاهش میزان اسید هیالورونیک است .

برای پیشگیری از خشکی و علائم پیری پوست ، افزایش ساخت اسید هیالورونیک در کنار کلاژن و الاستین هم می تواند کمک کننده باشد.رژیم های غذایی خاص حاوی پوست، استخوان وغضروف حیوانات( به ویژه ماهی و خروس) سرشار از اسید هیالورونیک هستند ومی توانند به رفع خشکی پوست کمک کنند و فردی با پوست خشک را از احساس کشیدگی دائمی پوست نجات دهند.فراموش نکنید که در کنار افزایش ساخت کلاژن، الاستین و اسید هیالورونیک برای مبارزه با علائم پیری باید رادیکال های آزاد را نیز مهار کرد .

چون همانطور که قبلا گفته شد رادیکال های آزاد که در اثر عوامل متعددی ایجاد می شوند سبب تخریب کلاژن و الاستین می گردند.آنتی اکسیدان ها عواملی هستند که با جلوگیری از فعالیت رادیکال های آزاد مانع از پیری و سرطان پوست می شوند. این عوامل سبب پایدار شدن رادیکال های آزاد می گردند و از فعال شدن آنها جلوگیری می نمایند.ویتامین های E و C از معروف ترین آنتی اکسیدانهای شناخته شده هستند .

اما در دنیای امروز عوامل آنتی اکسیدان قوی تری هم معرفی شده اند نظیر لیکوپن که از گوجه فرنگی قرمز رسیده به دست می آید و 100 برابر ویتامین E قدرت دارد و عصاره هسته انگور که 50 برابر ویتامین E و 20 برابر ویتامین C قادر به مهار رادیکال های آزاد است . بنابراین مصرف آنها می تواند از پیری و سرطان پوست پیشگیری نماید .

نتیجه اینکه برای داشتن پوستی جوان ، سالم ، مرطوب و شاداب باید در انتخاب آنچه می خوریم دقت نماییم و از آنجا که شاید تامین تمام موارد گفته شده در رژیم معمول روزانه ممکن نباشد می توان از مکمل های غذایی که توسط لابراتوارهای معتبر در این زمینه تولید شده اند کمک گرفت. 


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد