بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مولتی ویتامین ها ،دوست یا دشمن ؟

مولتی ویتامین ها ،دوست یا دشمن ؟

امروز، یک بیمار به من  گفت: "من  این خبر را  شنیده ام که مولتی ویتامین ها برای ما مضر  است. آیا ویتامین ها به من آسیب می رسانند؟ آیا من باید آنها را مصرف کنم  و یا متوقف کنم؟ "

 این بیمار یک زن در  اواخر 40 سالگی بود که  به طور کلی سالم بود، یک رژیم غذایی متعادل  داشت  و به طور متوسط ورزش می کرد. اولین پاسخ من  به او این بود  "چه چیزی در مولتی ویتامین شماست؟" چطور آن را انتخاب کردید؟ "

او واقعا نمی دانست چرا وی مولتی  ویتامین مصرف می کرد و نام  تجاری  آن در فروشگاه های  عمومی چه بود . اغلب جوابها همین است و  متأسفانه  اطلاعات منفی بسیاری  در مورد مولتی ویتامین ها وجود دارد.

به تازگی هر کس  به یک مطالعه  اشاره می کند که بیان می دارد ویتامین ها مفید نیستند. با این حال، هنگامی که شما  مطالعه و مسیرهای علمی آن را بررسی می کنید، نتیجه گیری در این مورد که مولتی ویتامین ها مفید نیستند  دشوار است.

در  یک مطالعه، محققین  گروهی از افراد مختلف در تمام سنین با  وضعیت های  سلامتی مختلف  را مورد بررسی قرار می دهند  و افرادی که طول عمر بیشتری داشتند، افرادی که ویتامین  مصرف می کردند و یا افرادی که مصرف نمی کردند را مورد توجه قرار می دهند.

با این حال  این مطالعه به علت  عدم توجه به افراد به صورت فردی و اینکه آیا ویتامین های مصرفی شان مناسب خودشان هست یا خیر ممکن است نتایج گمراه کننده داشته باشد.

در مطالعه ای مشخص شد که هر فردی ممکن است از دریافت ویتامین خاصی سود نبرد اما احتمال دارد  افرادی که ویتامین مصرف می کنند نسبت به آنهایی که مصرف نمی کنند زندگی شادتر و سالم تری داشته باشند. افرادی که ویتامین مصرف می کنند ممکن است شکایت کمتری در مورد کمبود انرژی، ریزش مو، مشکل کاهش وزن یا بسیاری از شرایط دیگر داشته باشند.

با توجه به نبود نظارت FDA در تولید مکمل ها،  کیفیت و خلوص محصولات همیشه نگران کننده است. ما می دانیم که ویتامین های ضعیف از نظر تولید تاثیر کمتری دارند ، و حتی می توانند مضر باشند و آسیب کبدی را از  طریق آلاینده ها یا سایر سموم ایجاد کنند.  بنابراین استفاده از منبع معتبربرای ویتامین ها ضروری است .

 کلید تشخیص اینکه چه ویتامینی باید مصرف کنید، این است که به مجموعه 10،000 نفری نگاه نکنید، بلکه به نیازهای  خودتان نگاه کنید. رژیم غذایی، سبک زندگی، تاریخچه سلامت شخصی و سابقه خانوادگی شما تعیین می کند که  چه ویتامین هایی مناسب شما هستند.

صادقانه بگویم که اکثر مولتی ویتامین های قفسه ای به این نیازها پاسخ نمی دهند. آنها برخی ویتامین های مورد نیاز شما (ویتامین A، فلزات سنگین) را به مقدار  بیش از حد دارند و ممکن است به شما آسیب برسانند (ویتامین A در حد بیش از نیاز ممکن است موجب سرطان شود، فلزات سنگین ممکن است به زوال عقل کمک کنند).

با بازگشت به سوال بیمارمان در ابتدای مطالعه با توجه به این که آن فرد مولتی ویتامین ها را برای بهبود انرژی و سلامت استخوان ها  مصرف می کرد با نگاه دقیق تر به سبک زندگی و رژیم غذایی اش ما مشخص کردیم که این فرد به  مقدار بیشتری از ویتامین D برای بهبود سلامت استخوانی، آهن برای بهبود انرژی  و منیزیم بیشتری نیاز دارد که مولتی ویتامین دریافتی وی تعادل مناسبی برای برطرف کردن  این نیاز های ویژه  فراهم نمی کرد.

نویسنده: دکتر آریلی لویتان و رومی بلاک

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Source & Reference

Multivitamins: Friend or Foe?

By Drs. Arielle   Levitan  and Romy  Block, 19 July, 2014, www.vousvitamin.com..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/منصور


توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف ویتامین ها:

مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.


به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای بیماران داشته باشد و بهمین دلیل هیچ متن اینترنتی نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.

ضمن اینکه توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.


______________________________


پیشنهاد خواندنی

ارتباط بین کاروتنوییدها و ویتامین A با سندرم متابولیکی مشاهده
ارتباط بین کاروتنوییدها و ویتامین A با سندرم متابولیکی