بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

17 ریزمغذی که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند

17 ریزمغذی که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند

به تازگی در یک کنفرانس سالانه پزشکی، به پزشکان توصیه شد برای جلوگیری از عفونت های ویروسی از آنتی بیوتیک استفاده نکنند.برای مثال سرماخوردگی معمولی و حتی برونشیت و سینوزیت که تهدیدی برای افزایش عفونت های جدی باکتریایی نیستند نباید با داروهای ضد میکروبی قوی درمان شوند.

با توجه به فقدان داروهای موثر و "گلوله جادویی" در مقابل این عفونت ها، منطقی است که به سلامتی بدن خود بیشتر توجه کنیم چرا که میزان اثر پذیری ما از عفونت را تعیین می کند. در این مقاله مجموعه ای از 17 ویتامین و مکمل لیست شده است که می تواند پاسخ ایمنی بدن را تقویت کند:

1) ویتامین A: هر دو فرم رتینول و کاروتین ویتامین A نقش مهمی در پاسخ ایمنی دارند. این نقش تا حدی مهم  است که مقامات بهداشت جهانی بر این باورند که کمبود ویتامین A مسئول مرگ و میر صدها هزار نفر در هر سال در جهان سوم است. گروهی از کارکنان بهداشتی وارد میدان شده و مقدار زیادی ویتامین A را به کودکان تزریق کرده اند تا از عفونت چشم، سرخک و اسهال خونی جلوگیری کنند. همچنین یک پروژه جدید در حال انجام است تا با مهندسی ژنتیک یک  "برنج طلایی"  غنی از ویتامین A بدست آید. کاروتنها (کاروتن  آلفا، کاروتن بتا ، لیکوپن، لوتئین و...) نیز در ایمنی دخالت دارند.

2) ویتامین C: در کمبود ویتامین C کلاسیک، بدن به شدت نسبت به عفونت آسیب پذیر می شود. ویتامین C طول مدت سرماخوردگی را کاهش می دهد و خستگی افراد مبتلا را بهبود می بخشد.

3) ویتامین D: دکتر جان کانل، که برای تحقیقات روی ویتامین D شهرت جهانی دارد، برای اولین بار موفق به درک نقش ویتامین D در بهبود سیستم ایمنی شد. وی متوجه شد که بیمارانی که دوزی از ویتامین D دریافت کرده اند، دوره کمتر و خفیف تری از آنفولانزای خوکی را پشت سر می گذارند. پس از بهینه سازی میزان ویتامین D بیماران، مشخص شد که تعداد زیادی از آنها هرگز از عفونت های تنفسی حاد رنج نبرده اند. ویتامین D بخشی از فعالیت خود را با افزایش تولید کاتلیسیدین(cathelicidin)، یک پپتید ضد میکروبی به انجام می رساند.

4) ویتامین E: بخصوص افراد مسن ممکن است از ویتامین E سود ببرند، زیرا هم ایمنی هومورال و هم ایمنی سلولی را افزایش می دهد.

5) ویتامین های B:
ثابت شده است که کمبود B6 باعث کاهش ایمنی می شود؛ کمبود ویتامین B12 و فولات(folate) می تواند باعث کم خونی مگالوبلاستیک (megaloblastic) شود که باعث کاهش تعداد گلبول های سفید خون می شود. تیامین، ریبوفلاوین و اسید پانتوتنیک نیز هر یک نقش حمایتی در پاسخ ایمنی مطلوب ایفا می کنند.

6) آهن: معمولا در خانم ها کمبود آهن دیده می شود، در حالی که آهن  برای سلول های دفاعی بدن ما ضروری است. اما آهن یک ماده مغذی مهم برای باکتری ها نیز محسوب می شود، بنابراین باید توجه داشت که مکمل آهن باعث عفونت نشود.

7) سلنیوم: گاهی اوقات از آن به عنوان "قرص های کنترل تولید ویروس" یاد می شود، تاثیر سلنیوم در برابر ویروس سیتومگالو (cytomegalovirus) و HIV اثبات شده است. سلنیوم ممکن است اثرات محافظتی در برابر سرطان داشته باشد و یک عامل همکار با گلوتاتیون برای ضربه زدن به رادیکال های آزاد است.

8) روی: یک عنصر مهم برای دفاع از ایمنی بدن است. روی در مقابله با گستره وسیعی از بیماری ها، از جمله سرماخوردگی موثر است. با این حال، در مصرف روی باید احتیاط صورت گیرد زیرا دوزهای بالا (> 150 میلی گرم در روز) به عنوان مهار کننده ایمنی شناخته شده اند.

9) پروبیوتیک ها (Probiotics):
بافت ایمنی بدن در دستگاه گوارش بیشتر از هر جای دیگری در بدن وجود دارد. ایمنی مطلوب تعادلی است که بین باکتری های سالم در روده و بافت لنفی که بین دیواره روده قرار دارد، رخ می دهد. حیوانات آزمایشی که دستگاه گوارش آنها را استریل کرده اند، دارای قدرت ایمنی ضعیف هستند؛ انسان هایی که فلور روده آنها با دوزهای مکرر آنتی بیوتیک آسیب دیده است نیز پاسخ ایمنی کمتری را نشان می دهند. علاوه بر این، پروبیوتیک ها با باکتری های مضر رقابت می کنند و از رشد آنها جلوگیری می کنند.

10) سیر: با افزودن عصاره سیر به سالاد، عملکرد سلول های گلبول قرمز حیاتی بهبود یافته و طول مدت سرماخوردگی و سکته کوتاه می شود. سیر همچنین ممکن است نظارت بر سیستم ایمنی بدن را در برابر سرطان افزایش دهد.

11) بتا گلوکان: پلی ساکارید های حاصل از قارچ های مختلف، واکنش ایمنی را افزایش می دهند. آنها معمولا از قارچ های دارویی مانند Reishi، Shitake و Maitake و یا مخمر تغذیه ای به دست می آیند. در ژاپن یک مکمل به نام AHCC، پر فروش ترین مکمل محسوب می شود و به طور معمول برای بیماران سرطانی تجویز می شود تا ایمنی خود را تقویت کنند، در عین حالی که تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار می گیرند. این ماده فعالیت قابل توجهی علیه انواع مختلفی از ویروس ها، از جمله آنفلوآنزا، هپاتیت و HPV دارد.

12) اکیناسه (Echinacea): شاید پر استفاده ترین گیاه غربی به منظور تقویت سیستم ایمنی باشد. ترکیبات اکیناسه تولید مواد شیمیایی ایمنی را افزایش داده و باعث تحریک ماکروفاژها، گونه ای از گلبول های سفید خون می شوند. اختلاف بر سر نقش آن در محافظت در برابر سرماخوردگی و تپش ادامه دارد.

13) استراگالوس (Astragalus): یک گیاه سنتی چینی است که برای عفونت های ویروسی استفاده می شود. مطالعات اثربخشی آن را در پیشگیری و کوتاه کردن طول و شدت سرماخوردگی تأیید کرده است. استراگال همچنین به عنوان پادزهر برای کاهش اثرات سوء شیمی درمانی و پرتو درمانی پیشنهاد شده است.

14) DHA: در حالی که تصور می شد اثر منفی بر ایمنی داشته باشد، اسید های چرب امگا 3 یافت شده در آن، مانند آنچه در روغن ماهی یافت می شود، اخیرا به عنوان حامی دستگاه ایمنی شناخته شده اند. به طور خاص نشان داده شده است که اسید داکوساگزائوئینیک (DHA) به افزایش تولید آنتی بادی های عفونی و سیتوکین ها کمک می کند.

15) کلستروم / فاکتور انتقال: "شیر اول" که برای ایمنی نوزاد حیاتی است، کاربرد بالایی در حمایت از ایمنی در بزرگسالی دارد.

16) ترشحات تیموس:
تیموس یک عضو حیاتی است که پاسخ ایمنی را تنظیم می کند. سلولهای کمک دهنده ی T و سلول های قاتل طبیعی از تیموس سرچشمه می گیرند. پپتیدهای مشتق شده از تیموس مانند Proboost به مدت طولانی برای ارتقاء مقاومت استفاده شده اند.

17) جینسنگ: در چین، جینسنگ هدیه مورد علاقه کودکان به والدین سالخورده، مخصوصا در زمانی است که آنفلوآنزای زمستانی و فصل سرد نمایان شده است. جینسنگ Panax از طریق روش های مختلف ایمنی را تقویت می کند. شواهد حاکی از نقش موثر آن در برابر بیماری های عفونی و سرطان است.

امیدواریم که این لیست به شما کمک کند تا از خود در برابر انوداع بیماری ها بویژه سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کنید. یادآوری می کنیم که مهم است که این مکمل ها را با توجه به نیازهای فردی خود، با مشورت متخصص حرفه ای مورد اعتماد شما، در مقادیر مناسب استفاده کنید. همچنین یادآوری می کنیم که یکی از بهترین راه های جلوگیری از عفونت بهداشت ساده است - مطمئن باشید که دست ها را به طور منظم شستشو دهید، مخصوصا قبل از دست زدن به چشم، بینی و دهان. اگر شما در حال حاضر بیمار هستید، شستن دست ها به طور منظم می تواند به جلوگیری از گسترش بیماری شما کمک کند.


منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

February 20, 2016 | By Dr. Ronald Hoffman

drhoffman.com

https://drhoffman.com/article/17-nutraceuticals-that-can-boost-your-immune-response-2/


مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

ارتباط نیترات در رژیم غذایی با فشار خون: آیا مکمل جدیدی در حال ظهور است؟ مشاهده
ارتباط نیترات در رژیم غذایی با فشار خون: آیا مکمل جدیدی در حال ظهور است؟