بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

6 خوراکی که می تواند منجر به حس اضطراب در شما شود

 6 خوراکی که می تواند منجر به حس اضطراب در شما شود

اگر تا به حال این حس را تجربه کرده اید که پس از یک روز پر استرس، خوردن برایتان مشکل می شود، پس می دانید که احساسات می توانند بر آنچه که می خورید تاثیر بگذارند. اما آیا می دانستید که آنچه که می خورید نیز می تواند بر احساسات شما اثر بگذارد، اضطراب را تشدید کند و باعث  ناتوانی در تمرکز شود؟

هرچند غذا ممکن است عامل اصلی این احساسات نباشد، مطمئنا می تواند بر شدت و چگونگی وقوع آنها اثر گذار باشد.

اضطراب می تواند ناشی از کاهش سطح سروتونین های عصبی و GABA در مغز باشد که باعث کاهش تاثیر هورمون های استرس و همچنین هورمون های هیجانی مانند گلوتامات و اپینفرین می شود که می تواند منجر به اضطراب و استرس شود.

برخی غذاها به تولید مواد شیمیایی ایجاد کننده ی حس خوب کمک می کنند، در حالی که برخی دیگر باعث ایجاد اضطراب می شوند. 

خبر خوب اینکه نگرانی شما از اضطراب و استرس ممکن است به همان اندازه ساده باشد که با دانستن عوامل غذایی آن بتوانید این احساسات را کنترل کنید. پس مصرف آنها را قطع کنید یا مصرف خود را کاهش دهید. در اینجا، ما شش خوراکی را شناسایی کرده ایم که ممکن است علت اضطراب و نگرانی شما باشند. 


1-قهوه

 ما به شما نمی گویم که نوشیدن قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دار را قطع کنید. اما اگر شما احساس می کنید اضطراب زیادی دارید، شاید علت آن نوشیدن فنجان پشت فنجان قهوه باشد. کافئین تأثیرات محرک بر سیستم عصبی دارد و باعث می شود که هورمون استرس کورتیزول آزاد شود و همچنین اضطراب و مشکلات خواب را بیشتر می کند.

در حالی که کافئین در ابتدا سطح سروتونین را افزایش می دهد تا شما احساس خوبی داشته باشید، آزادی مزمن سروتونین به دلیل مصرف بیش از حد قهوه در طول زمان می تواند منجر به کاهش تولید این انتقال دهنده عصبی در بدن شما شود. برای کاهش تاثیر کافئین، به یک یا دو فنجان قهوه در روز قناعت کنید.


2-نوشیدنی های رژیمی

نوشیدنی های رژیمی و انرژی زا می توانند دو برابر باعث ایجاد حس اضطراب شوند: نه تنها آنها حاوی کافئین هستند، بلکه بسیاری از آنها شامل شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام می باشند که ممکن است سطح سروتونین در مغز را کاهش دهد. در یک مطالعه، محققان دانشگاه نورث وسترن اوهایو به بررسی اثر آسپارتام در افراد مبتلا به سابقه افسردگی پرداختند و دریافتند که علائم، از جمله احساس اضطراب، به طور قابل توجهی بدتر شده است. 


3-خامه غیر لبنی
بسیاری از کرم های غیر لبنی معمولی، منابع سرشاری از روغن های هیدروژنه هستند که همچنین در سایر غذاهای فرآوری شده مانند سیب زمینی سرخ شده، کیک و دونات به مقدار زیادی وجود دارد. این یک مشکل است زیرا این نوع چربی به اختلال جریان خون مرتبط است، از جمله جریان خون به مغز، که شاید یکی از دلایلی است که مطالعات آنها را به افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات سلامت روان مرتبط می کند. یک مطالعه نشان داده است افرادی که عمدتا غذاهای سرخ شده، گوشت فرآوری شده، لبنیات با چربی بالا و دسرهای شیرین مصرف می کردند، 58٪ بیشتر از سایر افراد دچار افسردگی می شوند.


4-پاستا

کربوهیدرات های تصفیه شده مانند پاستای سفید، نان سفید، دونات، آب نبات و نوشیدنی های قندی می توانند با افزایش سریع قند خون، خلق و خوی شما خراب کنند. اخیرا محققان دانشگاه کلمبیا دریافتند که افزایش قند خون در زنان پس از خوردن شکر و غلات تصفیه شده، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. در سال 2010، محققان دانشگاه پرینستون متوجه شدند که موش هایی که با رژیم های شیرین تغذیه می شوند، هنگامی که شکر از غذای آنها حذف می شود، عصبی و مضطرب می شوند، شبیه آنچه که مردم هنگام ترک مواد مخدر تجربه می کنند. با این حال خبر خوب، این بود که مطالعه کلمبیا سوی دیگر این واقعیت را ثابت کرد: رژیم غذایی غنی از غلات کامل مانند برنج قهوه ای باعث کاهش خطر افسردگی در زنان می شود. 


5-سس گوجه فرنگی


 انواع چاشنی ها مانند سس سالاد و سس گوجه فرنگی می توانند یک منبع غنی از فروکتوز باشند، که مانند ماکارونی و دونات می تواند موجب افزایش قند خون شما و ایجاد اضطراب شود. 


6-الکل

برخی از افرادی که احساس اضطراب می کنند ممکن است برای تسکین، الکل مصرف کنند(تقریبا 20٪ از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی نیز از وابستگی به الکل رنج می برند)، در حالی که این تسکین  موقتی است و اضطراب را در طول زمان بدتر می کند. یک دلیل این است که الکل عملکرد سیستم عصبی مرکزی بدن را مختل می کند که این می تواند کنترل روی احساسات را کاهش دهد. دلیل دوم این است که الکل می تواند موجب افزایش قند خون و ایجاد اضطراب شود. و سه، الکل مدرر است، که می تواند منجر به کم آبی بدن شود، و در نتیجه باعث اختلال در عملکرد شناختی و عدم توانایی تمرکز می شود که هر دو می توانند به احساس اضطراب کمک کنند.


منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:


Foods That Can Make You Feel Totally Anxious

By Stephanie Eckelkamp | Jun 27, 2016

prevention.com

https://www.prevention.com/food-nutrition/a20515620/foods-that-make-you-anxious/

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید
تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/
 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری را دنبال کنید : اضطرا ب

پیشنهاد خواندنی

کمبود آهن: خطری برای اختلال تیرویید در دوران بارداری مشاهده
کمبود آهن: خطری برای اختلال تیرویید در دوران بارداری