بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

منابع غذایی ویتامین A و روش های پیشگیری از بروز کمبود ویتامین آ

ویتامین A یکی از ریزمغذی های مهم با نقش های اساسی در سلامت ارگان های بدن است. این ویتامین در پیشگیری از بروز عفونت، سلامت پوست و بافت های مخاطی دستگاه گــوارش، مجاری تنفسی، چشم ها و تامین رشد کودکان حائز اهمیت است. کمبود ویتامین A علاوه بر این که سرعت رشد کودک را کاهش می دهد، با تضعیف سیستم ایمنی و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها، موجب ابتلاء مکرر کودک به انواع بیماری ها به خصوص بیماری های تنفسی و اسهالی می شود و ابتلاء مکرر به بیماری ها کودک را در چرخه سوء تغذیه و عفونت گرفتار می کند.

منابع غذایی:
ویتامین A در مواد غذایی حیوانی و گیاهی وجود دارند شیر و لبنیات پرچرب، خامه، کره، قلوه، زرده تخم مرغ منابـــع خوب ویتامین A هستند. جگر منبع غنی ویتامین A است مصرف جگر هفته ای یا ده روز یک بار می تواند میزان نیاز به ویتامین A را طی یک هفته تامین کند.

روغن کبد ماهی اگر چه معمولا" در رژیم غذایی روزانه مصرف نمی شود اما منبع عالی ویتامین A است که به عنوان مکمل غذایی توصیه می شود.

منابع گیاهی:
سبزی ها و میوه های زرد، نارنجی، قرمز و سبز تیره منبع خوب کاروتنوئیدها هستند بعضی از مواد غذایی دارای کاروتنوئیدهای فعال عبارتند از:
- سبزی های زرد رنگ:مثل هویج و کدو حلوایی.
- سبزی های دارای برگ سبز: مثل برگ چغندر، اسفناج، جعفری و سبزی های سبز سالادی مثل کاهو، فلفل دلمه ای سبز.
- میوه های زردرنگ: مثل زردآلو، طالبی، انبه، آلو و هلو.

- میوه ها و سبزی های قرمز: مثل گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز.

علل کمبود ویتامین A:
- دریافت ناکافی ویتامین A به دلایل مختلف از جمله:‌ تغذیه کودک با شیر مصنوعی، تغذیه تکمیلی نامناسب و مصرف ناکافی منابع غذایی ویتامین A، تغذیه نادرست و پرهیزهای غذایی دردوران بیماری و نقاهت، ناآگاهی های تغذیه ای، فقر اقتصادی و کم بودن منابع غذایی ویتامین A در محل
- افزایش نیاز به ویتامین A در بعضی از دوران های زندگی به ویژه دوران رشد سریع کودکی و نوجوانی، دوران بارداری و شیردهی

اختلال در استفاده بدن از ویتامین A در برخی از موارد نظیر سوء تغذیه پروتئین – انرژی، ابتلاء مکرر به بیماری ها به خصوص اسهال و عفونت های حاد تنفسی، آلودگی های انگلی، رژیم غذایی کم چربی

پیشگیری:

برای پیشگیری ازکمبود ویتامین A در مناطقی که کمبود ویتامین A به صورت مشکل عمده مطرح است تجویز مگادوز کپسول ویتامین A (200 هزار واحد بین المللی) به مادران شیرده تا 6 هفته پس از زایمان نیاز شیرخوار به ویتامین A را در 6 ماه اول زندگی تامین می کند. برای کودکان 6 تا 12 ماهه یک دوز 100 هزار واحدی و برای کودکان 5-1 سال یک دوز 200 هزار واحدی هر 6 ماه تجویز می گردد.

در کشور ما بر اساس برنامه کشوری تجویز روزانه قطره مولتی ویتامین و یا قطره A+D از روز پانزدهم پس از تولد تا 24 ماهگی به میزان 25 قطره در روز انجام می شود. به این ترتیب، کودکان روزانه 1500 واحد بین المللی ویتامین A دریافت می نمایند.

- در آموزش های تغذیه تکمیلی به مـــادران مصرف مــــواد غذایی حاوی ویتامین A مانند جگر، زرده تخم مرغ، کره، سبزی های زرد و نارنجی رنگ مانند هویج، کدو حلوایی و سبزی های سبز رنگ مثل اسفناج در غذای کودک متناسب با سن او توصیه می شود. همچنین، مصرف میـــوه هایی مانند آلـــو، زردآلـــو، طالبی که غنی از ویتامین A هستند برای کودکان توصیه می شود.

- غنی سازی مواد غذایی با ویتامین A مانند غنی سازی روغن های خوراکی با ویتامین A و پیشگیری و کنترل بیماری های عفونی و انگلی از دیگر راهکارهای پیشگیری و کنترل کمبود ویتامین A می باشند.

مصرف مواد غذایی غنی شده با ویتامین A می تواند بخشی از نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند. در حال حاضر در کشور ما یک نوع کیک غنی شده با اهن وویتامین A غنی می شود. استفاده از این نوع کیک غنی شده به عنوان میان وعده برای کودکان ودانش اموزان توصیه می شود . میزان ویتامین A وآهن اضافه شده برروی برچسب محصولات غنی شده درج شده است

منبع: دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 

پیشنهاد خواندنی

کمبود آهن: خطری برای اختلال تیرویید در دوران بارداری مشاهده
کمبود آهن: خطری برای اختلال تیرویید در دوران بارداری