بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

سویا چیست؟

در اکتبر سال 1999، سازمان غذا و دارو (FDA) ادعایی در زمینه‌ی سلامتی برای برچسب گذاری پروتئین سویا را پذیرفت مبنی بر این‌ که پروتئین سویا می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. ادعای سلامتی که می‌تواند بر روی برچسب‌های محصولات دارای پروتئین سویا قرار گیرد این است: " رژیم‌های غذایی دارای مقادیر کم چربی‌های اشباع شده و کلسترول که دارای 25 گرم پروتئین سویا در روز هستند، می‌توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

" برای پیروی از این ادعای سلامتی، یک سهم از محصول باید حداقل 25/6 گرم پروتئین سویا داشته باشد و همچنین باید از نظر چربی کل و چربی اشباع شده، کلسترول و سدیم در سطح پایینی باشد. مدارکی که از تصویب این ادعای سلامتی حمایت می‌کنند، در نتیجه‌ی متا آنالیز انجام شده توسط James W. Anderson و همکارانش در دانشگاه Kentucky به‌دست آمده است که در آگوست 1995 در مجله‌ی پزشکی New England به چاپ رسید.

این مطالعه نشان داد که مصرف منظم پروتئین سویا کلسترول توتال را تا 3/9%، LDLکلسترول را تا 9/12% و تری‌گلیسریدها را تا 5/10% کاهش می‌دهد و HDL کلسترول را تا 5/2% افزایش می‌دهد.

میانگین مصرف روزانه پروتئین سویا توسط افراد مورد مطالعه در متاآنالیز، 47 گرم بود. نکته جالب اینکه افرادی که مصرف روزانه پروتئین سویا در آنها 25 گرم بود ـ مقداری که توسط ادعای سلامتی تصویب شده است ـ فقط 5% کاهش در سطوح LDL کلسترول از خود نشان داده‌اند. متاآنالیزهای بعدی و مطالعات بالینی بر روی اثرات مصرف پروتئین سویا بر روی چربی‌های سرمی بیانگر کاهش LDL کلسترول بین 3/5ـ 3% بودند.

در یک مطالعه 3% کاهش در LDL کلسترول با مصرف 36 گرم پروتئین سویا در روز مشاهده شد. یک مطالعه مروری متشکل از 22 تحقیق بالینی تصادفی که توسط کمیته‌ی تغذیه‌ی انجمن قلب آمریکا انجام شد و در سال 2005 منتشر گردید، گزارش داد افرادی که روزانه 50 گرم پروتئین سویا مصرف می‌کنند بیشتر از 3% کاهش در LDL کلسترول نشان نمی‌دهند و نتیجه گرفت که آنها از مصرف پروتئین سویا در کاهش کلسترول حمایت نمی‌کنند. FDA نیز در حال بازنگری ادعای سلامتی پروتئین سویا می‌باشد.

پروتئین سویا و مواد جدا شده به همراه آن، اقلام رایجی در بازار مکمل‌های غذایی شده‌اند. اغلب این مکمل‌ها همچنین حاوی ایزوفلاوون‌های سویا از جمله جنیستین، دایدزین و گلی‌سیتین هستند. (ایزوفلاوون‌های سویا، جنیستئین، دایدزئین و گلی‌سیتئین را نیز ببینید).

***********

منبع :سامانه مکمل شناسی 

بسته های ویژه خبری را دنبال کنید : سویا سلامت قلب

پیشنهاد خواندنی

گیاهان دارویی برای بهبود یادگیری و حافظه مشاهده
گیاهان دارویی برای بهبود یادگیری و حافظه